توسعه صنتعی و روح کمال گرایی انسان

به گزارش وبلاگ بام دماوند، روح کمال طلبی و پیشرفت و کنجکاوی، علم آموزی، کسب لذات و دوری و پرهیز از آفات و بلایا، انسان را واداشته است که همیشه برای داشتن زندگی بهتر کوشش کند که در نهایت مخصوصا در دو صده اخیر انقلاب صنعتی را رقم زد.

توسعه صنتعی و روح کمال گرایی انسان

گروه مالی خبرگزاری داشنجو؛ امام باقر (ع) می فرمایند: یَا بُنَیَّ عَلَیْکَ بِالْحَسَنَه بَیْنَ السَّیِّئَتَیْنِ تَمْحُوهُمَا قَالَ وَ کَیْفَ ذَلِکَ یَا أَبَتِ قَالَ مِثْلُ قَوْلِهِ وَ الَّذِینَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَ لَمْ یَقْتُرُوا فَأَسْرَفُوا سَیِّئَه وَ أَقْتَرُوا سَیِّئَه وَ کانَ بَیْنَ ذلِکَ قَواماً حَسَنَهْ فَعَلَیْکَ بِالْحَسَنَه بَیْنَ السَّیِّئَتَیْنِ.

امام یاقر علیه السلام به فرزندشان امام صادق (ع) فرمودند: تو را سفارش می کنم به انجام کار خیر وسط دو کار بد تا ان دو را محو کند، امام صادق سوال کردند چگونه چنین چیزی ممکن است؟ امام فرمودند: همانطور که قران می گوید مومنین کسانی هستند که وقتی خرج می نمایند اسراف یا سختگیری نمی نمایند. (تفسیر نور المیزان ج 4، ص 27، ح 98)

روح کمال طلبی و پیشرفت و کنجکاوی، علم آموزی، کسب لذات و دوری و پرهیز از آفات و بلایا، انسان را واداشته است که همیشه برای داشتن زندگی بهتر کوشش کند که در نهایت مخصوصا در دو صده اخیر انقلاب صنعتی را رقم زد علی رغم آنکه اسناد و آثار تاریخی وآیات و روایات حکایت از آن دارند که پیشرفت و توسعه اقفتصادی و صنعتی مخصوص صده های اخیر نمیباشد بلکه گذشتگان نیز از آن بهره مند بوده اند حال نگاهی به بعدی و بخشی از این توسعه می اندازیم.

این نکته حائز اهمیت است که انسان ها به واسطه کار وکوشش بر منابع طبیعی دنیاست که دست به فراوری می زنند، یعنی لازمه فراوری ودر نتیجه خلق آثار تمدنی و پیشرفت و توسعه مالی، دو رکن اساسی کار و کوشش انسان ها و منابع طبیعی می باشد. یعنی آنچه از ناحیه انسان است و آنچه از ناحیه منابع طبیعی است که کار وکوشش انسان خود سه بعد دارد، یک نیروی انسانی متخصص (صاب علم و تخصص) دوم نیروی انسانی بدون مهارت و سوم سرمایه است؛ بنابراین فراوری منتج از کار انسان بر منابع طبیعی است و کار وفعالیت انسان نیز در سه جهت لازم است که باشد:

1- نیروی انسانی متخصص و صاحب علم

2-نیروی انسانی بدون تخصص و مهارت

3-سرمایه (تجمیع ثروت)

جایگاه علم در توسعه

نیروی انسانی که دارای علم ومهارت میباشد میتواند به فراوری وافزایش رفاه انسان ها یاری کند:

1) با با کسب علم، منابع و مواد نو و روش و راه نوی را برای منافع بیشتر برای جوامع بشری کشف می نماید، مانند کشف اورانیوم و دانش هسته ای. این همان چیزی است که می توان گفت دانشگاه ها به علت آن تاسیس شدند و یا بخش تحقیق وتوسعه شرکت ها (research and development (2) افزایش بهره وری از منابع موجود

سرمایه

سرمایه نیز به معنی تجمیع درآمدهاست تا بتوانند فعالیت نوی را آغاز نمایند که برای هر کاری وجود سرمایه اجتناب ناپذیر و لازم است. انسان ها به دو علت عمده سعی در فراوری بیشتر دارند:

اول آنکه کنجکاوی و علاقه ما به علم آموزی و کشف و جستوجوی در حیات مادی و کوشش در جهت داشتن زندگی بهتر و برطرف دغدغه های مادی است که حتی مورد تاکید دین و شریعت نیز می باشد و اسلام نیز رکود و جمود را نمی پسندد در نتیجه موجب پیشرفت در حیات مادی می گردد.

ثانیا حس قدرت طلبی و زیاده خواهی ما که اگر کنترل نگردد می تواند موجب هلاکت انسان گردد. زیاده خواهی موجب افزایش مصرف و افزایش فراوری میگردد و از طرف دیگر به علت حس قدرت طلبی و جنگ طلبی موجب کوشش در ساخت ابزار ها و ادوات تسلیحاتی نو و پیشرفته میگردد تا سلطه خود را افزایش دهد همانگونه که در طول تاریخ همیشه تکرار شده است و مشاهده می کنیم که حتی پیشرفته ترین شرکت های خودروسازی یا هواپیما در سال های جنگ های دنیای اول و دوم رشد کردند.

حال این شرایط فرایند روبه رشد فراوری و مصرف تکلیف منابع و محیط زیست و نسل آینده چه می گردد، اگرچه در طول زمان شاهد آن بوده ایم که با پیشرفت علم و فناوری و تکنولوژی، نرخ بهره وری و مصرف بهینه از منابع افزایش می یابد، ولی به هر حال افزایش فراوری سبب مصرف هرچه بیشتر منابع خدادادی است که اگر با سیری ناپذیری در پی مصرف آن باشیم چه بسا با کمبود منابع و آلاینده های فراوان ناشی از آن ها برای نسل آینده روبرو باشیم یعنی با دست خود موجب به مخاطره انداختن و نابودی محیط زیست می شویم و در این دنیا امروز به وضوح مشاهده می کنیم و به احتمال زیاد خود ما هم در دام آن گرفتاریم که ارزش های دنیای تغییر نموده است به خودپرستی و کسب هرچه بیشتر لذات و مصرف بیشتر تا زمانی که فرصت هست یعنی تا عمر اجازه می دهد، انگار که زمان عمر ما انسان ها یک دوی ماراتون برای مصرف و کسب بیشتر لذت و وجود تبلیغات فراوان که حس احتیاج کاذب برای ما ایجاد می نماید که نتیجه آن را امروزه مشاهده می کنیم در آلودگی هوا و آلاینده های زیستی، سفره های زیر زمینی، اتمسفر و تا آب شدن یخ های قطبی و همه و همه در حالی که با این همه هم باز با آسایش و آرامش ما ضربه زده است.

در نتیجه ما کوشش می کنیم برای به سختی افتادن و گرفتاری بیشتر خودمان و دچار افراط در مادی گرایی شده این و همانقدر که تفریط در آن شایسته نیست که موجب ضعف سیستم مالی، سیاسی، نظامی و مخاطره جامعه می گردد، بلکه باید راه میانه را طی کرد تا گرفتار مسائل و بلایای آن ها نشویم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "توسعه صنتعی و روح کمال گرایی انسان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه صنتعی و روح کمال گرایی انسان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید